Κυριακή 8 Μαρτίου 2020

                   Τα οφέλη του υπαίθριου παιχνιδιού


Περισσότεροι υπαίθριοι χώροι πρασίνου μπορούν να βελτιώσουν τη γνωσιακή ανάπτυξη των παιδιών του δημοτικού στην Ευρώπη, επιβεβαίωσαν ερευνητές που λαμβάνουν χρηματοδότηση από την ΕΕ, σε μια νέα πρωτοποριακή μελέτη.
Οι γονείς που γκρινιάζουν στα παιδιά τους να κλείνουν τις ηλεκτρονικές συσκευές και να βγαίνουν έξω για να παίρνουν καθαρό αέρα θα πρέπει να αισθάνονται δικαιωμένοι, σύμφωνα με τη νέα έρευνα της ΕΕ. Ερευνητές βρήκαν ότι υπάρχει σαφής σύνδεση μεταξύ γνωσιακής ανάπτυξης και πράσινου περιβάλλοντος, στηρίζοντας έτσι σε επιστημονική βάση τη λαϊκή σοφία.
Το έργο BREATHE, που χρηματοδοτείται από το έβδομο πρόγραμμα πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη, μελετά την ποιότητα του αέρα και τη γνωσιακή ανάπτυξη των παιδιών. Καταγράφει, κατά μέσο όρο, τόνωση κατά 5 % της κανονικής βραχύβιας μνήμης, ένα 6 % αύξηση στην ανώτερη βραχύβια μνήμη και ένα 1 % μείωση της αφηρημάδας χάρη στην «πρασινάδα» εντός και κοντά στα σχολεία.
Αυτά τα γνωσιακά οφέλη φαίνεται να συνδέονται με μειώσεις, κοντά σε πράσινες περιοχές, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που οφείλεται στην κυκλοφορία. Άλλες αιτίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την λιγότερη έκθεση στον περιβαλλοντικό θόρυβο και τις περιβαλλοντικές πιέσεις καθώς και την αυξημένη σωματική δραστηριότητα που προκύπτει λόγω της εγγύτητας με χώρους πρασίνου.
Εύκολη ανάσα
Περίπου 2 623 παιδιά (ηλικίας 7-10 χρονών) από 36 δημοτικά σχολεία συμμετείχαν στο έργο BREATHE, μια ετήσια έρευνα που μελέτησε την «Ανάπτυξη του εγκεφάλου και τα ιδιαίτερα λεπτά σωματίδια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα παιδιά σχολικής ηλικίας».
Μηχανογραφημένα τεστ αξιολογούν τη βραχύβια μνήμη και την προσοχή των παιδιών, οι οποίες, αμφότερες, αυξάνονται σταθερά κατά την εφηβεία. Ο χώρος πρασίνου γύρω από το σπίτι κάθε παιδιού, μέσα και γύρω από τα σχολεία τους και στη διαδρομή για το σχολείο υπολογίζεται χρησιμοποιώντας δορυφορική απεικόνιση καθώς και ένα μέτρο «πρασινάδας» βάσει του αντανακλώμενου φωτός. Οι τιμές συνδυάζονται στη συνέχεια με μεταβλητές, όπως ο χρόνος που πέρασε το παιδί στο σχολείο ή στο σπίτι, ώστε να εκτιμηθεί η συνολική έκθεση του κάθε παιδιού στο πράσινο.
Η έρευνα δείχνει ότι η αύξηση των χώρων πρασίνου γύρω από τα σχολεία, ιδίως σε περιοχές με πυκνή οικοδόμηση, θα μπορούσε να βελτιώσει τη βραχύβια μνήμη των παιδιών και να τονώσει τις πνευματικές ικανότητές τους για το υπόλοιπο της ζωής τους, όπως αναφέρουν οι μελετητές.
Ωστόσο, οι ερευνητές προειδοποιούν επίσης ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να διερευνηθεί η ανθεκτικότητα αυτών των ευρημάτων. Απαιτούνται περισσότερες πληροφορίες για το εάν παρόμοια αποτελέσματα συναντούνται και σε άλλες περιόδους γνωσιακής ανάπτυξης των παιδιών, όπως πριν από τη γέννηση και κατά την προσχολική περίοδο, για παράδειγμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου